دستگاه تزریق پلاستیک چیست؟

folder_openمقالات

تزریق پلاستیک یکی از صنایع بسیار پردرآمد در دنیای امروز است. ساخت قطعات و محصولات پلاستیکی مستلزم داشتن دستگاه تزریق پلاستیک (Injection molding machine) و همچنین قالب تزریق پلاستیک برای شکل دادن به پلیمر‌ها (بسپارها) است. خرید ماشین الات تزریق پلاستیک با کیفیت، نیازمند آشنایی با انواع دستگاه تزریق و تشخیص اشتباهات رایج و تفاوت‌های دستگاه‌های نو و کهنه است. دانستن نکات مهم در خرید دستگاه تزریق پلاستیک، باعث می‌شود تا با آگاهی از انواع ماشین الات تزریق پلاستیک و کاربردهای آن‌ها، انتخابی درست داشته باشید.

دستگاه تزریق پلاستیک

کار اصلی ماشین الات تزریق پلاستیک شکل دهی به مواد اولیه (گرانول) به قطعات پلاستیکی دلخواه است. ماشین تزریق پلاستیک دارای دو قسمت اصلی تزریق و قالب‌گیری است. هر یک از این دو قسمت خود از چندین جز تشکیل می‌شوند. اصلی ترین اجزای بخش تزریق عبارتند از: قسمت مارپیچی، نازل، بخش ورودی مواد اولیه، حرارت دهی و گرم کردن مواد اولیه.قالب گیری بخشی است که مواد اولیه در آن شکل نهایی را به خود می‌گیرند و طبق شرایط خاص خنک شده و از قالب خارج می‌شوند. در ماشین الات تزریق پلاستیک تنظیم دما برای گرم کردن، ذوب کردن پلاستیک و سپس ریتم سرد شدن باید با دقت بالایی توسط تنطیمات دقیق انجام شود. اساس کار این دستگاه تزریق و ایجاد یک قطعه‌ی پلاستیکی است. مهم‌ترین اجزای قالب گیری در دستگاه تزریق پلاستیک،  قالب تزریق پلاستیک است.

فرآیند تزریق پلاستیک

قالب‌گیری تزریقی یکی از پر کاربردترین فرآیندهای تولید انواع قطعات پلاستیکی است. اکثر محصولات پلاستیکی با استفاده از این روش قابل تولید است که از نظر اندازه، پیچیدگی و کاربرد بایکدیگر متفاوت هستند. در فرآیند تزریق پلاستیک  از انواع مواد اولیه از جمله پلی‌کربنات، پلی‌استایرن، پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی وینیل‌کلراید، اکریلیک و تفلون برای تولید محصول پلاستیکی استفاده می‌شود. برای آشنایی با فرآیند قالب گیری تزریقی مزایا و معایب می‌توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنبد.

طرز کار ماشین تزریق پلاستیک

طرز کار ماشین الات تزریق پلاستیک را می‌توان به ۴ بخش مجزا تقسیم‌بندی کرد. هر یک از این چهار مرحله به ترتیب عبارتند از:

  • آماده‌سازی دستگاه

اولین گام آماده سازی قالب تزریق پلاستیک است. اینکار باید با دقت زیادی انجلم شود زیرا چفت شدن دقیق اجزای قالب به هم بسیار مهم است. قالب از دو قسمت متحرک و ثابت تشکیل می‌شود. اگر اجزای قالب به خوبی بر روی هم چفت نشوند، محصول با ایرادهای اساسی تولید خواهد شد. با توجه به شکلی که قرار است تولید شود قالب‌های مختلفی استفاده می‌شود. در واقع این قالب همان پایه‌های تولید شکل مورد نظر است.

  • تغذیه قالب‌

در این گام مواد اولیه باید به درون قالب دستگاه تزریق پلاستیک وارد شوند اصطلاحا به این مرحله تزریق گفته می‌شود. عمل تزریق پلاستیک به درون قالب برای ساخت قطعه مورد نظر در این مرحله انجام می‌شود. سپس به کمک نیروی فشاری و دمای ایجاد شده پلاستیک ذوب می‌شود و در قالب شکل می‌گیرد. اینکار به تخصص و مهارت بالایی احتیاج دارد و به نوعی اصلی‌ترین مرحله است. در نهایت پلاستیک نرم شده شکل قالب را به خود می‌گیرد.

  • کاهش دما

در این گام قالب را سرد می‌کنند تا پلاستیک شکل گرفته در قالب سفت شود اصطلاحا به این مرحله خنک کاری گفته می‌شود. به این صورت که پلاستیکی که به صورت ماده اولیه وارد قالب شده بود و تحت تاثیر گرما شکل گرفته بود باید به صورت آهسته خنک شود. در نتیجه پلاستیک تزریق شده شکل ثابتی را پیدا خواهد کرد. برای اینکه قطعه مورد نظر با ابعاد مد نظر شما تفاوتی نداشته باشد باید تلورانس ابعادی در نظر گرفته شود. همچنین باید دقت کرد تا فرآیند خنک شدن کاملا اصولی باشد. چرا که سرعت بسیار بالا و یا بسیار پایین در سرد کردن قطعه تاثیر مستقیمی بر روی شکل نهایی و کیفیت آن خواهد گذاشت.

  • مرحله نهایی

در مرحله‌ی نهایی قطعه‌ی تولید شده به عنوان قطعه‌ی خروجی از دستگاه خارج می‌شود. این مرحله  باید با دقت بالایی انجام شود، زیرا خروج زود هنگام قطعه از قالب می‌تواند باعث خراب شدن آن شود. قبل از هرچیزی باید از خنک شدن کامل قطعه پلاستیکی اطمینان حاصل کنید. زیرا جسم ساخته شده به کمک فشار اعمالی بالایی قرار است خارج شود. در نتیجه هر گونه نرمی ناشی از حرارت می‌تواند محصول نهایی را خراب کند.

انواع دستگاه تزریق پلاستیک

این دستگاه بر اساس مکانیزم و سیستم فعالیت به چند گروه مختلف دسته‌بندی می‌شود. با اینکه هر یک از این گروه‌ها به روش مشخصی فعالیت می‌کنند اما در نهایت نتیجه‌ی کار برای تمامی گروه‌ها یکسان خواهد بود و همگی یک قطعه‌ی پلاستیکی به خصوص را تولید می‌کنند. با این حال مکانیزم هر یک از این دستگاه‌ها می‌تواند بر قیمت دستگاه تزریق پلاستیک و هزینه‌های تولید تاثیرگذار باشد. برای آشنایی هرچه بیشتر شما با انواع ماشین‌های تزریق مدل‌های گوناگون آن را در ادامه بررسی می‌کنیم:

دستگاه تزریق پلاستیک هیدرولیکی

این دستگاه شامل اجزای مختلفی مانند الکتروموتور، پمپ هیدرولیک، شیر برقی و … هستند. در این دستگاه، وضیفه تأمین جریان هیدرولیکی برای سایر اجزا مثل سیلندر، موتور و غیره به عهده پمپ هیدرولیک است. دستگاه‌های قالب‌گیری تزریق پلاستیک دارای یک سیستم هیدرولیکی هستند که باید به دلیل چندین سال چرخه تولید مداوم و شبانه روزی، عملکرد قابل اطمینانی ارائه دهند. کنترل و دقت سیستم‌های هیدرولیک آسان است، زیرا یک اپراتور سیستم می‌تواند با استفاده از اهرم‌های ساده و فشار دکمه‌ها، سیستم را به راحتی روشن و متوقف کند. همچنین می‌تواند شتاب و سرعت آن را کم و زیاد کند.

دستگاه تزریق پلاستیک برقی

این دستگاه وظایفش را که شامل تزریق، حرکت گیره و … به صورت خودکار و در واقع برقی انجام می‌دهد. این نوع دستگاه یکی از پرطرفدارترین انواع دستگاه‌های تزریق پلاستیک است، زیرا با کم شدن نیروی انسانی دقت کار به صورت اتوماتیک و برقی بالا می‌رود. بنابراین نوع ماشین الات تزریق پلاستیک مورد استفاده بسیار مهم است.

دستگاه تزریق پلاستیک هیبریدی

ماشین تزریق پلاستیک هیبریدی با توجه به ویژگی‌های دقت بالا و تکرار پذیری، کاربردهای بسیاری دارد که این کابرد در صنعت پزشکی بیشتر به چشم می‌آید. از بین انواع دستگاه‌های تزریق، دستگاه تزریق هیبریدی در تولید لوازم پزشکی مانند ماسک، سرنگ و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این دستگاه تزریق هیبریدی به دلیل داشتن مارپیچ الکتریکی، انرژی کمتری مصرف می‌کند و باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود. قیمت این دستگاه به علت نوسانات بازار ارز در کشور، رقم ثابتی ندارد.

مزیت دستگاه تزریق

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌هایی که دستگاه‌های تزریق پلاستیک دارند این است که در زمان بسیار کم می‌تواند قطعه‌های ظریف و با کیفیتی در اشکال مختلف تولید کند.

عوامل موثر بر قیمت ماشین الات تزریق پلاستیک

دستگاه‌های تزریق پلاستیک مدل‌های مختلفی دارد که مدل آن‌ها تأثیر بسیار بالایی بر قیمت دستگاه دارد. برای خرید دستگاه تزریق پلاستیک می‌توانید به اینجا مراجعه فرمایید. قیمت دستگاه تزریق پلاستیک بر اساس موارد زیر ممکن است تغییر کند:

•    نوع دستگاه برقی، هیبریدی و یا هیدرولیکی
•    ظرفیت تولید دستگاه
•    مخزن نگهداری دستگاه
•    نوع قالب مورد استفاده در دستگاه
•    توانایی و قدرت فشار تزریق دستگاه
•    هزینه نگهداری پایین دستگاه
•    کم هزینه بودن و سهولت در پیدا کردن قطعات و لوازم جانبی دستگاه
•    سهولت کار با دستگاه
•    مقاومت بالای دستگاه در برابر سایش
•    قابلیت های و امکانات جانبی در دستگاه

نکاتی که باید برای انتخاب و خرید دستگاه تزریق پلاستیک بدانید!

برای اینکه یک خرید موفق در خرید ماشین تزریق پلاستیک داشته باشید، باید نکات مهمی را بدانید تا به درستی انتخاب کنید. بنابراین جای نگرانی نیست در مقاله نکاتی مهم برای انتخاب و خرید دستگاه تزریق پلاستیک به بررسی موارد کلیدی برای انتخاب و خرید بهترین دستگاه تزریق پرداخته ایم. با افزودن به آگاهی خود، بهترین انتخاب را برای خرید این دستگاه داشته باشید. همچنین می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

مقالات مرتبط

فهرست